Mituri despre filtrul de particule: Ce este adevărat și ce nu?

Mituri despre filtrul de particule: Ce este adevărat și ce nu?

Filtrul de particule este un component esențial al sistemului de evacuare al vehiculelor moderne, menit să reducă emisiile de particule poluante. De-a lungul timpului, însă, au apărut numeroase mituri legate de acest dispozitiv, care au generat confuzie printre șoferi și posesorii de autoturisme. În acest articol, vom analiza aceste mituri și vom explica ce este adevărat și ce nu despre filtrul de particule, pentru a oferi un ghid clar și bine documentat.

Mitul 1: Filtrul de particule este doar pentru motoarele diesel

Unul dintre cele mai răspândite mituri este că filtrul de particule este utilizat doar pentru motoarele diesel. În realitate, acest tip de filtru este prezent și pe motoarele pe benzină, în special pe cele cu tehnologie de injecție directă. Deși este adevărat că inițial filtrele de particule au fost folosite pentru a reduce emisiile de funingine din motoarele diesel, datorită reglementărilor stricte privind poluarea, tehnologia s-a extins și la motoarele pe benzină, care generează și ele particule fine ce pot afecta calitatea aerului. Astfel, astăzi, atât vehiculele diesel cât și cele pe benzină pot fi echipate cu filtre de particule, în funcție de normele de poluare pe care trebuie să le respecte.

Mitul 2: Filtrul de particule nu necesită întreținere

Un alt mit frecvent întâlnit este acela că filtrul de particule nu necesită întreținere sau îngrijire. De fapt, acest filtru trebuie să fie curățat periodic pentru a-și menține eficiența. În cazul unui vehicul cu motor diesel, procesul de regenerare a filtrului de particule are loc automat, dar acest lucru nu înseamnă că nu trebuie monitorizat. Dacă filtrul este prea murdar sau nu reușește să se regenereze complet, acesta poate deveni înfundat, iar motorul poate întâmpina dificultăți de funcționare. În cazul unui blocaj complet al filtrului, șoferul ar putea ajunge să plătească sume considerabile pentru înlocuirea acestuia. De asemenea, o utilizare necorespunzătoare, cum ar fi mersul frecvent pe distanțe scurte sau la turații mici, poate împiedica regenerarea corectă a filtrului.

Mitul 3: Filtrul de particule poate fi eliminat fără a afecta performanța vehiculului

Există un mit conform căruia eliminarea filtrului de particule din sistemul de evacuare nu va afecta performanța vehiculului. Acesta este complet fals. Eliminarea filtrului de particule nu doar că va duce la creșterea emisiilor poluante, dar poate afecta și funcționarea motorului. Majoritatea vehiculelor moderne sunt echipate cu sisteme de management al motorului care sunt reglate să funcționeze în combinație cu filtrul de particule. Eliminarea acestuia poate duce la erori în sistemul de control al emisiilor, creșterea consumului de combustibil și, de asemenea, afectarea performanței generale a motorului. În plus, există și riscuri legale, întrucât vehiculele fără filtru de particule nu vor trece testele de inspecție tehnică.

Mitul 4: Filtrul de particule poate fi curățat prin simpla conducere pe distanțe lungi

Un alt mit răspândit este că regenerarea filtrului de particule se face automat în timpul condusului pe distanțe lungi, iar acest proces ar curăța filtrul complet. În mod corect, regenerarea se face atunci când motorul atinge o anumită temperatură și turație, iar acest lucru poate fi realizat fie prin condusul pe distanțe lungi, fie printr-un proces manual, în funcție de vehicul. Totuși, nu toate vehiculele pot efectua o regenerare completă în timpul condusului. În unele cazuri, regenerarea poate fi incompletă, iar în aceste situații, se poate crea o acumulare de funingine, ceea ce duce la blocarea filtrului. De asemenea, în cazul în care regenerarea nu are loc corect, particulele nu vor fi eliminate, iar filtru se poate înfunda.

Mitul 5: Filtrul de particule poate fi reparat ușor

Un alt mit care circulă este că repararea filtrului de particule este o procedură simplă și ieftină. De fapt, procesul de reparare este complicat și costisitor. În multe cazuri, dacă filtrul este deteriorat sau blocat sever, singura opțiune viabilă este înlocuirea acestuia. Repararea poate fi posibilă în anumite cazuri, dar aceasta presupune o intervenție profesională și un cost semnificativ. De asemenea, înlocuirea filtrului de particule este o soluție costisitoare, care poate ajunge la câteva sute sau chiar mii de lei, în funcție de marca și modelul vehiculului. De aceea, este esențial să se acorde o atenție sporită întreținerii filtrului pentru a preveni daunele majore.

Mitul 6: Filtrul de particule este inutil în cazul unui vehicul vechi

Unii șoferi sunt de părere că filtrul de particule nu mai este relevant pentru vehiculele vechi, deoarece acestea nu respectă aceleași standarde de poluare ca modelele noi. Cu toate acestea, chiar și vehiculele mai vechi pot beneficia de un filtru de particule, mai ales dacă sunt echipate cu motoare diesel. Filtrul ajută la reducerea emisiilor de funingine și particule fine, care sunt dăunătoare atât pentru sănătate, cât și pentru mediul înconjurător. Chiar și vehiculele mai vechi pot fi supuse unor reglementări stricte în privința emisiilor, iar un filtru de particule poate contribui la respectarea acestora.

Mitul 7: Filtrul de particule nu afectează performanța motorului

În cele din urmă, există o concepție greșită conform căreia filtrul de particule nu ar afecta performanța vehiculului. În realitate, un filtru de particule deteriorat sau înfundat poate avea un impact negativ asupra performanței motorului. Atunci când filtrul se înfundă, motorul va întâmpina dificultăți la evacuarea gazelor de eșapament, ceea ce va duce la pierderi de putere și o creștere a consumului de combustibil. De asemenea, în cazul în care regenerarea nu se face corect, acesta poate duce la un risc major de blocaj al sistemului de evacuare, cu efecte asupra întregului sistem de propulsie.

În concluzie, este important să fim bine informați cu privire la filtrul de particule și să înțelegem ce este adevărat și ce nu despre acest component esențial al vehiculelor moderne. Desființarea miturilor legate de acest filtru poate ajuta șoferii să adopte măsuri de întreținere corespunzătoare, să prevină daunele și să protejeze mediul înconjurător. Fiecare șofer ar trebui să fie conștient de importanța filtrului de particule și de rolul său în reducerea emisiilor poluante.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *